петак, 4. јун 2010.

SkyScraperCity Forum


Ovaj post će imati biti standardne forme, jedino što će umesto jednog, imati dva zapleta. Broj kulminacija i raspleta ostaju isti - po jedan.

Zaplet #1: percepcija političke situacije u Srbiji od strane mladih Nišlija, ali i ostalih. Jedna reč: "beogradizacija". Jeste. U poslednje vreme, za sve što ne valja, Beograd je kriv. Šta to "Beograd" njima tačno znači (da li gradska vlast, republička, ili sami Begrađani), nije jasno. Omiljeni krivac za sve (ili bar većinu) probleme u Nišu. Otkazana izgradnja Niške arene - Beograd kriv. Ugašen Radio Niš - opet Beograd. I stalno tako.

Pisao sam o problemu sa republičkom vlašću u Beogradu, što je za mene "beogradizacija". I da, to je veliki problem. Ali, nikako ne možemo da kažemo da je to uzrok svih problema. Ali eto, najlakše je valjda, prebaciti krivicu na drugoga...

SkyScraperCity

Druga stvar, a to je ekonomska situacija u Nišu, koja je poprilično loša. Trideset i kusur hiljada nezaposlenih, od ozbiljnijih investicija ni korova... do skora sam bio na jednom niškom forumu, koji po strukturi članova tačno oslikava stanovništvo Srbije. Ukratko, neki od njih preduzeća doživljavaju više kao socijalne ustanove ("gde će radnici naći uhlebljenje") nego mašine za pravljenje profita. Tako, kada se desilo da je DIN otpustio radnike, reakcija je bila neverovatno oštra: "kako su oni to mogli da urade, sram da ih bude, strani imperatori, treba ih tužiti!". I malo im je teško da shvate da Filip Moris nije došao u Niš da bi smanjio nezaposlenost ili tako nešto, već samo, jedino i isključivo (da, znam da su sve ovo sinonimi, ali mora da naglasim) da zaradi! Ali retko ko od njih to može da prihvati kao činjenicu.

Takođe, ako ih pitate kako rešiti problem nezaposlenosti, za njih je uvek najbolje rešenje da "država uloži u otvaranje jedne veeeelike fabrike, i onda tu svi da rade". Uvek su u igri ta dva faktora: država i veeeelika fabrika. Kao da živimo u zlatnim godinama komunizma, kada je to mooožda i imalo smisla. Naravno, niko od njih nema odgovore na to ko će tu fabriku da vodi, odakle tehnologija, ko će da uloži, kao i kako ta fabrika misli da opstane na tržištu u borbi sa opasnim igračima (ako pričamo o elektronici, onda sa Sonijem, Filipsom, Gorenjem...) Takođe, niko od njih ne zna čak ni da su najjače privrede u svetu, poput nemačke, najvećim delom sačinjene od malih i srednjih preduzeća, koji je upravo i pokreću, dok je znatno manje onih velikih. Ali ne može to njima da se objasni. Oni su ubeđeni da u svaki posao država mora da umeša prste, i naravno, to nešto mora da bude ultra-mega-giga-turbo. Nikako neki stranac da dođe, koji samo hoće da zaradi i ne vodi računa o radnicima (a domaći je kao mnogo pa bolji???)... i tako dalje, i tako dalje...

Deo foruma

Poenta je da mi se forum smučio, i prestao sam da idem tamo, jer nisam imao više ni volje ni snage da se ubeđujem, kada vidim da i kada imam mnogo jače argumente, ne mogu da ih ubedim.

Zaplet #2: Dešavalo mi se da se vratim iz Engleske u Niš, vidim se sa drugom, i onda on počne da mi priča šta se izgradilo ili promenilo u gradu dok ja nisam bio tu. I uvek se ispostavi kako sam ja za sve to već znao, a često ga i dopunjujem nekim informacijama koje on nije imao.

Kulminacija: Pre neku godinu naišao sam na forum koji se zove SkyScraperCity. Ovaj forum je na nivou sveta (znači pokriva sve zemlje) i bavi se urbanizmom i izgradnjom. Postoje podforumi za kontinente i različite države, pa i za Srbiju, a u okviru Srbije postoji tema koja prati izgradnju u Nišu. Tu postoji određen broj Nišlija koji su dovoljno vredni da svake nedelje postavlju slike različitih gradilišta, zdrada, ulica, itd. sa komentarima, koji često znaju da prerastu u diskusiju. I tim likovima sam oduševljen! Velika većina njih razmišlja racionalno i trezveno: imaju dobre ideje, umeju lepo i kulturno da kritikuju, ali znaju i da odgovore na tuđe kritike ili argumente ako se uđe u raspravu. Ne mora da im se objašnjava po 10 puta, ne mora da im crtaš da bi shvatili, znači stvarno kompletno su drugačiji od ljudi sa kojima sam bio u kontaktu na drugim forumima! Često se oduševim diskusijama koje mogu da pročitam tamo. Jednom prilikom sam ih baš i pohvalio u vezi sa tim, i kasnije mi došlo da opet nešto slično napišem, ali nisam smeo, verovatno bih delovao kao neki čudak :). Inače, postoje i teme za Beograd, Novi Sad, Suboticu, Kragujevac, Banja Luku, Kruševac (ovo za Mateju), Inđiju... Ima i Split, da se ne uvredi brat Hrvat... :P

Rasplet: Znači, forum je super i toplo ga preporučujem (ja ga posećujem svakodnevno): em je krcat svežim informacijama o dešavanjima u Nišu (pošto je izgradnja često vezana i za politiku, ima tu i političkih novosti, relevantnih), em su ljudi izuzetno kvalitetni i ima mnogo toga pametno od njih da se čuje! Toplo preporučujem svima, a posebno ljudima koji nisu u svom rodnom gradu, a žele da budu u toku sa građevinskim dešavanjima u istom!

Sledeće nedelje idem u Madrid, a kako je do toga došlo - u narednom postu!

Нема коментара: