петак, 9. јул 2010.

Pionirski poduhvat BAS-a


Dana 16. juna, meni se na BAS-u desilo čudo. Video sam ovo:


Čudo u gornjem levom
uglu slike


Da, da - dobro ste videli, i ja - neko se konačno setio da na autobusku stanicu stavi ekran sa podacima o dolascima i odlascima! Svaka čast za ovaj pionirski poduhvat, verovatno baš prvi u Srbiji!

Znači, neko je uspeo da sabere dva i dva, i da shvati da bi bilo dobro da se šalterski službenici oslobode konstantnog zapitkivanja od strane putnika tako što će sve odgovore na ta pitanja da preusmeri na jedan veliki televizor. Genijalno. Jes' da to van granica naše zemlje ima svuda i ko zna od kad, ali nema veze, bitno da je konačno "struja stigla i u naše selo"!

Ja se iskreno nadam da je ovo začetak jedne ozbiljnije IT infrastrukture, pa da za 5-10 godina imamo mogućnost i kupovine karata preko interneta! Možda sam previše optimističan, ali imam bar pravo da verujem! Svetla budućnost nam ne gine! Jednog dana ćemo kupovati karte kao što sam ja u Engleskoj!

I kad sam već kod autobusa i prevoza, da se osvrnem na naš Niš-Ekspres. Pre godinu dana podigoše ljudi sajt, pa sa sve redom vožnje. Neverovatan napredak za njih, reklo bi se. Jeste da je sajt radio neki kompletni amater, ali i ovo je dobro.

Ono što je meni interesantno za Niš-Ekspres je činjenica da oni ne poseduju samo autobuse za prevoz, već je i glavna autobuska stanica njihova! U Beogradu je BAS posebno preduzeće i nema veze sa Lastom, ali to ovde nije slučaj. Prirodno je onda da Niš-Ekspresovi autobusi imaju povlašće status, i da se svi ostali busevi tiskaju na poslednjih nekoliko perona.

Druga stvar je ta autobuska stanica. Smeštena tik uz tvrđavu, maltene u centru grada, zbog čega je odavno planirano njeno preseljenje. Još jedan od razloga za to je činjenica da je Niš jedan od retkih gradova u kome autobuska stanice nije pored železničke stanice, već su jedna od druge udaljene 3-4 kilometara!

E sad, pošto stanica treba da se preseli, a niko ne zna kad će to da se desi, onda niko nema interesa da u stanicu ulaže i da je sređuje, tako da ona manje-više ne liči ni na šta. Ipak, moram da priznam da su napravili izuzetak sredivši jako lepo toalet (na kome je inače ranije pisalo taolet), pa su čak dodali i poseban za invalide. VC nam sada stvarno dobro izgleda, mnogo bolje nego onaj na BAS-u (pisao sam i o tome). Jedina falinka je što kabine ne mogu da se zaključaju... :/

Dovedoše ga u red
(a i više ne piše tAOlet)

Inače, Niš-Ekspres je kupila Delta, i valjda je sada ona vlasnik, ali zajedno sa radnicima (i radnici su akcionari). To znači da oni ne mogu tako lako da se otpuste (ovo je već moja teorija, neproverena), i naravno da ih ima previše u nekim oblastima. Eto recimo, tamo gde se ubacuju žetoni (peronska karta). Prvo kupiš žeton i kartu (jedan čovek da ti proda), a onda odeš da taj žeton ubaciš i tu te čekaju dva čoveka - jedan da te propusti, a ovaj drugi... pa valjda da gleda, nemam pojma... pošto ima toliko ljudi, nema potrebe za bilo kakvom tehnologijom, tako da mesto gde ubacuješ žeton je obična kutija, u koju možeš da gurneš bilo šta. Eto recimo, mene naučiše da ne kupujem žeton od 100 dinara, nego da lepo uzmem pet dinara u novčiću, i ubacim lepo njega. Ja ga ubacim, ovaj pomisli ubacio sam žeton, i doviđenja! Njima dobro (ne uvode moderne tehnologije), meni dobro (ušao sam za 5 dinara)!

Niš-Ekspresom se vozim što je moguće ređe, a najčešće idem Lastom. Iako sam lokal-patriota, ja sam iznad svega potrošač, i biram ono što je najbolje za mene, a sa polu raspadnutim autobusima, Niš-Ekspres to sigurno nije. Stvarno mi je žao zbog toga, jer Niš-Ekspres zaista ima ogroman potencijal zbog velikog broja linija koje drže, ali toliko ne ulažu u održavanje i generalno razvoj, da su jaaaako zaostali i prirodno je da ih većina Nišlija izbegava uvek kada može. Sa druge strane, Lasta-ši uzeše ljudi kredit da kupe buseve, i dolaze u Niš avionima (pa na to liči njihov autobus kada se uporedi sa ovim našim)!

Jednom sam se vozio u Niš-ekspresovom autobusu za koji sam primetio da je renoviran. Provalio sam da je sve prefarbano i kao dovedeno u red. Međutim, to je toliko amaterski izgledalo, kao da je rađeno kod lokalnog zavarivača Pere. Stvarno, stvarno bedno.

I tako... Znači, Srbija polako ulazi u moderan (novi autobusi, ali samo ponegde) i IT (ekrani na stanicama, ali opet, samo ponegde) svet! Srećan nam put, jer, realno, potrajaće!

10 коментара:

alektrich је рекао...

Samo da bliže pojasnim radna mesta oko ulaza u stanicu. :)
Jedan prodaje kartu ili žeton, drugi gleda kartu ili žeton (onaj u kućici), a treći te 'vata, ako uspeš nekako da prođeš bez karte, tj. žetona. :)

E, sad, valjalo bi zaposliti još jednog koji bi stajao umesto kutije za žetone i uzimao ih, ali onda bi se podstakla korupcija, jer bi taj isti mogao da te pusti za 50 dinara i smota ih u džep. Hmm...
Onda bi trebalo postaviti nezavisnog kontrolora (nekog iz policije, npr.)
Ma sve može da se reši, samo treba volje. ;)

Miloš Bošković је рекао...

Hahaha, slažem se! :)

Don Kilote је рекао...

Nis ekspres odavno ima 3,4 velika plazma tv...samo sto se na njima vrte reklame umesto korisnih informacija :)

Verovatno ih nisi spazio jer su unutra u stanici zgrade3 komada cini mi se...a tamo nikad niko ne ide :)

Aleksandar Petković је рекао...

Kao prvo, vidi se da ne koristis dolazni peron autobuske stanice u Bgu, vec samo odlazni. Ovakav monitor, doduse manji, tamo postoji vec par godina i funkcionise sasvim lepo. E sad, trebalo je neko da se seti da bi valjalo postaviti isti takav samo za odlazne autobuse :)

Kao drugo, moram da kazem da je moja firma jos pre 2 godine ponudila BASu izradu inteligentnog govornog automata sa mogucnoscu prepoznavanja govora (ASR i IVR), koji bi radio 24/7/365, koji ne bi bio nadrkan i ne bi koristio pauzu za kafu i godisnji odmor. Jedinstveni 0700, 0800 ili 0900 broj (u zavisnosti dal ce da se odluce za besplatan poziv ili ne) bi vodio korisnika kroz proces i prepoznavao njegove reci i svako bi dobio zeljenu informaciju za 1:06 minuta. Info linija podrzava 1024 poziva u istom trenutku i nikad ne bi bilo zauzeto.
Naravno, sede glave i glavesine BASa jako jako tesko prihvataju i najmanju promenu, bilo da se radi o farbanju ograde oko stanice ili o tehnickim inovacijama koje ukljucuju napredne tehnologije koje svima olaksavaju zivot, a stede vreme i novac.

Kao trece, a tice se tvog posta vezanog za SMS ticketing, to je takodje projekat koji imamo spreman na stolu i koji ceka neko bolje vreme zbog 2 problema. Prvi je isti kao i za BAS. A drugi je taj sto mobilni operateri nisu spremni da se odreknu procenta koji oni uzimaju na SMS premium servisima cak kad je i neka humanitarna akcija, kada se skuplja novac za jako bolesne osobe, a kamo li kada je nesto sto treba da bude komercijalno i masovno. Bezobrazluk ide toliko daleko da oko 50% cene stave sebi u dzep, a ostali deo ide ostalim karikama u lancu za podelu. I sad ako karta kosta npr. 1000 din, MTS tu uzme 500, a 500 trebamo u nekom odnosu da podelimo mi (firma koja je to tehnicki osmislila i uradila) i autoprevoznik kome se ustvari placa usluga prevoza.

Tako da, nije sve crno belo kao sto izgleda. Srbija je zemlja sa puno pametnih mozgova, ali i sa puno foteljasha koji na zalost u vreme socijalizma nisu znali za ono za sta mi znamo danas. Foteljasha koji ne putuju dalje od svoje bashte u svom selu i organizovanog letovanja u Crnoj Gori, eventualno Ohrid ili Leptokarija. Foteljasha koji se uvek dvoume kada ih muka pritera da neshto moraju da urade na kompjuteru, da li beshe ide dupli klik na levo ili na desno dugme na mishu - uz obavezan pokoch "kako bre levo dugme, pa ja sam deshnjak"?
Ali polako...
Smena generacija samo shto nije...
Nichija nije gorela do zore, pa nece ni njihova...
Borimo se da bi nashoj deci sutra bilo bolje.

Aleksandar Petković је рекао...
Аутор је уклонио коментар.
Aleksandar Petković је рекао...
Аутор је уклонио коментар.
Miloš Bošković је рекао...

Ali ja se ne sećam da sam u bilo koga konkretno pokazao prstom. Pa da li ti misliš da ja ne znam ko tu sve koči? Sigurno ne koče firme koje imaju gotove projekte, a naravno da koči glavešine BAS-a, koji nemaju ama baš nikakav interes da poboljšavaju stanicu kada je ona jedina tog tipa u gradu. Zašto ja da poboljšam svoj proizvod, ako ga niko drugi ne nudi sem mene? Pa samo ću imati dodatne nepotrebne troškove. Jasno ko dan.

Miloš Bošković је рекао...

I kako ne koristim dolazni peron? Pa kako stižem u Beograd?!? Jedino ako ne mislimo na isti...

Aleksandar Petković је рекао...

ma neverovatno je to što čak ni mito bekrijo ne prihvataju :)
dolazni peron je peron na koji DOLAZE autobusi. ti ga koristiš samo da dodješ i izađeš iz busa i odeš svojim putem, ali ne ideš da čekaš torbu ili nešto drugo, pa te ne zanima kad dolazi neki bus u BG :)

Miloš Bošković је рекао...

Hahahahaha!!! :)