среда, 15. октобар 2008.

Malo o JAT-u


Razmišljao sam da pišem na ovu temu već neko vreme, ali nikako da počnem. Pošto sam na predavanjima, i slušam nešto što sam čuo još pre nekoliko godina, iskoristiću ovo vreme da iskritikujem malo i požalim se...

Kakve veze ima JAT sa mnom? Pa ima, jer sam u poslednjih godinu dana počeo povremeno da putujem avionom. Išao sam do Beča tako, sada do Londona, pa ću opet kasnije nazad avionom, pa posle isto tako do Španije... i svaki put, za svako putovanje, mora se izmrcvarim do Beograda autobusom, pa onda od autobuske do Surčina drugim autobusom, i na kraju konačno mogu da sednem u avion. Zašto mora ovo da radim, ako imamo aerodrom u Nišu?

Konkurencija? Ne, hvala...

Niški aerodrom nažalost skoro i ne funkcioniše. Do skora se moglo leteti do Istanbula, a sada se može samo da Ciriha, i to dva puta nedeljno. Zamislite aerodrom koji ima samo dva leta nedeljno! I eventualno još neki kada se skupi magla na Aerodromu Nikola Tesla! Da li onad ima smisla uopšte da jedan takav aerodrom funkcioniše? Pa naravno da ne, neisplativo je! A šta mislite, zašto se iz Niša leti samo do Ciriha? Možda zato što nema interesovanja za druge letove? Naravno da ne! Da elaboriram...

Za situaciju u kojoj se trenutno nalazi niški aerodrom kriv je JAT. JAT drži monopol na letove. Znači, ako hoćete da letite iz Srbije negde, to možete učiniti samo JAT-ovim avionima. OK, postoje još nekoliko prevoznika, British Airways, Lufthansa, koji lete takođe iz bg-a, ali lista je prilično kratka. Jednostavno, ljudi iz JAT-a znaju da bi ih konkurencija progutala, i jedino rešenje da opstanu je da drže monopol!

Ovako je bolje...

Ok, ali zašto JAT ne bi mogao da leti iz Niša, pitate se? Pa po svemu sudeći, ne isplati im se. Što je i logično, sa njihovim cenama. OK, a zašto onda JAT ne dozvoli drugim kompanijama da lete iz Niša, ako žele, pitate se? Eeee, pa onda bi izgubili svoj monopol! I zamislite situaciju: dođe neka low-cost kompanija u Niš, ponudi jeftinije letove od JAT-a, i putnici pohitaju u Niš da uštede, a JAT bankrotira! E, zato JAT ne daje low-cost kompanijama da lete iz Niša, ali mu se, s druge strane, ne isplati da sam organizuje letove iz našeg grada! Ko je na gubitku? Pa, mi, naravno!

Rešenje problema je, naravno, privatizacija JAT-a, koja je trebalo da se odradi mnogo ranije, ali je tender raspisan tek krajem jula ove godine. Cena - za 51% akcija, 51 miliona evra. Ruski Aeroflot, koji je kao bio najviše zainteresovan za kupovinu, je odustao nakon što je čuo za cenu, uz komentar tipa da "im ne pada na pamet da kupuju kompaniju koja je još gubitaš". Pošto niko nije otkupio tendersku dokumentaciju do predviđenog roka (ako neko hoće da učestvuje na tenderu, mora da naruči ova dokumenta), rok je pomeren, ali se ni posle novog roka niko nije javio. Niko neće da kupi JAT! I, na kraju, Vlada je odložila prodaju JAT-a... inače, da je JAT ipak bio prodat, mogli smo da se nadamo da monopol bude ukinut za godinu-dve, i da onda svako može da leti odakle god hoće. Ovako, monopol će potrajati...

Pa naravno da im treba dobra reklama...

U igri je, međutim, još jedan bitan faktor, a to je ugovor o Otvorenom nebu. Pokušavao sam da nađem malo više o tome na netu, ali ipak nisam uspeo dovoljno da se informišem. Koliko sam shvatio (mada nisam 100% siguran), poenta je u tome da potpisivanjem ovog ugovora, koji će JAT pre ili kasnije morati da prihvati, zabranjuje se monopol kao sredstvo za borbu sa konkurencijom. E sad, ugovor je valjda naša Vlada potpisala, ali čeka se na ratifikaciju u parlamentu, što, pogađate, neće uskoro da se desi... ;)

Ono što je najgore je da za manje pare (jeftinije od JAT) možete da dobijete bolje! Do Londona sam iz Beograda leteo British Airways-om, koji je jeftiniji od JAT-a 20-30 evra, ali zato nudi pet puta bolja sedišta, prave engleske sendviče (obične ili za vegetarijance) umesto JAT-ovih kifli, kao i stalni pregled puta. Ovo poslednje je napravljeno tako da na svaka 2-3 reda sedišta ide po jedan monitor koji prikazuje sve bitne informacije: još koliko do kraja leta, preostali put, geografsku mapu i trenutni položaj aviona, itd... možda i nije nešto bitno, ali ipak poboljšava ugođaj!

Takođe, niko ne priča previše o poslovanju JAT-a, ali stalno se šuška da je pred bankrotom. Ako pogledate dnevnu štampu, onda ćete samo čitati o tome kako je "JAT ove godine ostvario toliko-i-toliko veći broj preveženih putnika". Ne sporim da je to istina, ali takođe nije sporno da JAT, bez obzira na te razultate, i dalje posluje negativno, odnosno konstantno ostvaruje gubitak! Ali, to im ne smeta da isplaćuju najveće plate u Srbiji, zajedno sa duvancima, naravno...

Elem, ako vas više interesuje ova problematika, pročitajte intervju sa direktorom niškog aerodroma. Ovde možete naći i interesantnu diskusiju na istu temu.

I za kraj, jedan kuriozitet (za nas samo doduše): drugarica sa kursa za neki dan leti iz Londona za Madrid. Put od Redinga do Londona vozom (60 km) će da je košta više nego do Madrida avionom: povratna karta u prvom slučaju će da je košta 32 funte, a let do Madrida i nazad... 20 funti, ili oko 2100 dinara!!! Eto, to su low-cost kompanije...

Edit: evo još jednog članka na istu temu, mada su komentari još interesantniji - drago mi je da ljudi prepoznaju problem...

UPDATE 16. II 2009.: Još jedan interesantan post na ovu temu...
UPDATE 1. VIII 2013: Posle nepunih 5 godina od pisanja ovog posta, JAT, ili bolje reći Air Serbia, konačno na putu oporavka


9 коментара:

alektrich је рекао...

Не знам, не верујем да ће у скорије време доћи до решавања овог проблема.
Јер, најбитнији разлог за одржавање оваквог монопола јесте повећање вредности ЈАТ-а, како би могао да се прода по већој цени (или макар да се само прода).

По свему судећи, да би се то десило, од једног губиташа мора да се направи профитер, а то не иде баш лако кад имате велику јавну потрошњу (између осталог, због великих плата у јавном сектору) и, што је важније, кад имате државну својину.

Сад је још и проблем тај што ЈАТ не сме да се да у бесцење, јер су нам обећали 1000 еврића акција по грлу :), а морају и да покрију ЈАВНУ ПОТРОШЊУ.

Ма све то иде у круг - политика је чудо... Верујем да нико не сумња у то.

Marko је рекао...

Samo da dodam da sporazum o otvorenom nebu ne potpisuje JAT vec drzava Srbija. Sporazum je usvojen jos pre nekoliko godina medjutim potrebno je da ga ratifikuje skupstina kako bi mogao da pocne da se primenjuje. A on nikako da dodje na dnevni red. Pitam se zasto...

Miloš Bošković је рекао...

Pa naravno, ko bi drugi nego JAT. Kada bi to ratifikovali, ode JAT u propast (mada nije da već sada nije propao)...

Miloš Bošković је рекао...

@3čko:

Aj objasni šta tačno znači javna potrošnja. Ja imam neku predstavu, ali nisam sto posto siguran. Ili ovde, ili napiši jedan post na tu temu...

alektrich је рекао...

Брате, куцао сам пола сата да ти објасним и кад сам требао да прикажем коментар, покочио ми се комп, a потом се и коментар малко обриснуо!!!

Написаћу пост, боље је тако... за моје живце... :)

alektrich је рекао...

Исправка: кад је требало ;)

Miloš Bošković је рекао...

Ex bre, 3čko, baš te neće sreća... :)

Nada је рекао...

Ma monoporbiji je cudo... U stvari, cudo je sta ce sve ljudi da progutaju ili da izgovore i pri tom ostanu zivi...
Pre par meseci sam na tv-u gledala nesto na temu low cost kompanija u Srbijii to u vidu intervjua sa nekim od budzovana iz JAT-a. Like je 'ladno izjavio da oni zele low cost u Srbiji, ali da nazalost "nasi gradjani to ne mogu da priuste". JA SAM SE STRASNO MNOGO IZNERVIRALA, pa ne bih bas da navodim sta sam rekla ali.... Covek rece to i ostade ziv... Nadamo se ne za dugo ;)

Nada је рекао...

htedoh da kazem "monopol u Srbiji" na pocetku recenice :)