уторак, 24. март 2009.

Zejtinlik na desetogodišnjicu


Dva i po meseca sam ovde, a tek sam danas stigao da odem do Zejtinlika. Nije da nisam imao prilike i ranije, ali eto, tako nekako ispade... mada, i dobro je ispalo, s obzirom na to da je danas davan parastos žrtvama NATO bombardovanja. 

Kod ulaza

Još od prošlog leta čitam "Vreme smrti" od Ćosića. Trenutno sam na trećoj knjizi, koja opisuje period posle veličanstvene pobede u Kolubarskoj bici. Pobeda je stvarno bila velika, sve poznate novine iz zemalja širom Evrope su pisale o "velikoj pobedi malog, ali ponosnog i ratobornog srpskog naroda". U knjizi postoji gomila citata iz novinskih članaka... sve u superlativima! Nažalost, sprski narod je pobedu platio velikim brojem poginulih i ranjenih ljudi, što je dodatno zakomplikovano epidemijom tifusa.

Na kapiji

Već sam pisao da čitanje ratnih romana može u određenoj meri približiti tu ratnu atmosferu i pružiti čitaocu drugačiji doživljaj rata od onog koji se dobija čitanjem školskih knjiga iz istorije. Vreme smrti ima isti efekat, bar na mene.

Neznani tuđinče...

I tako, sa tim nekim utiscima iz knjige dođoh na Zejtinlik, i mogu reći da mi nije bilo sve jedno. Mislim se: 8 000 duša palih za slobodu ne samo samo Srbije, nego i Evrope...  a za šta? Da bi nas Evropa 1999. bombardovala? Ta, velika, slavna, prefinjena Evropa, sa bogatom kulturnom i istorijskom baštinom? Da li je moguće da su dozvolili sebi da se spuste na toliko niske grane, da se sa nekim obračunavaju ne rečima, nego oružjem??? Pa da još insistiraju na tome da to "nije bila agresija, nego intervencija"??? I kako su oni to uopšte "intervenisali"? Tako što su rasuli gomilu kasetnih bombi po Nišu, nadajući se da će tako ubiti... koga? Miloševića??? Najgore od svega je što i dalje insistiraju na tome da su uradili pravu stvar... ipak, mislim da mali korak napred jeste napravljen time što je mister američki ambasador u Beogradu odao poštu poginulima... reče da mu je žao zbog svih civilnih žrtava... kada bi se bar NATO javno izvinio, pa ajde, ali to bi značilo da priznaju grešku! 

Ulaz u kriptu

Odlutah od teme... pa krivo mi bilo, i to zbog dve stvari - prva ovo što sam već naveo što se tiče bombardovanja, a druga, što čitajući "Vreme smrti", vidim da i danas imamo isti problem. Naime, u romanu se mogu naći komentari vojnika tipa "Kada će ova Evropa konačno početi da nas ceni, kada će da shvati da nismo mi neki varvari sa Balkana, već ljudi, kao i svi ostali, i da vredimo i da zaslužujemo neko poštovanje?" I, eto, isto pitanje maltene i danas stoji... 

Previše detalja na malom 
prostoru (za moj ukus)

Opet odlutah... u svakom slučaju, video sam kriptu, prošetao unutra, video kako sve izgleda... nije baš najbolje održavana, zahteva krečenje, ali generalno je ok. Ono što mi je zasmetalo je što centralni deo kripte deluje kao buvlja pijaca - puna je svakojakih vojnih znački, kapa, slika, zastava... Sve te predmete su darovali posetioci Zejtinlika. Sve je to lepo, ali tim predmetima nije mesto u kripti, nego u nekom zasebnom prostoru, koga izgleda ovde nema. Ovako izgleda načičkano, prenatrpano - nedostojno jednog svetog mesta palih srpskih boraca. Najgore od svega po mom mišljenju je što je među tim predmetima mesto našla i majica sa likovima dva srpska heroja iz skorašnjih ratova... 

Ima i Nišlija

Parastos žrtvama 
NATO bombardovanja

Parastosu je prisustvovao i naš konzul, koji je zakasnio, ali se bez obzira ne to ugurao u prve redove, direkt pored popa. I, pošto je sigurno puno zauzet čovek, zvonio mu telefon, i to čak nekoliko puta, pošto izgleda ne može sebi da priušti da ga isključi... 

Kripta još jednom

Da li je njima
mesto ovde?

I eto tako - gorko-kiseli ukus posle svega... toliko stradanja i patnje, da bismo stiglo do ovde gde smo sada... ipak, optimista sam: verujem se da će nam budućnost doneti bolje ljude, bolje vreme, i samim tim bolju Srbiju... na nama je da na tome radimo.

Ko kaže da je Srbija pred bankrotom?
(ovim se dovezao čika konzul)

Toliko za sada! Sledeće javljanje - iz majke Srbije! :)

2 коментара:

merkat је рекао...

Zdravo Miloše!

Zanimljiv putopis, nadam se da će ih biti još.
Vezano za putopise, imam predlog: pre dve nedelje počeo je sa radom trivago na našem jeziku. Trivago je online turistička zajednica, koja ima platforme na 11 jezika, a najnovija platforma je na srpskom jeziku. Trivago funkcioniše po principu "od putnika putnicima", ali se ne bavi opštim utiscima (putopisima) vezanim za neku zemlju, region ili grad, već se bavi pojedinačnim stvarima: korisnici trivaga postavljaju slike i pišu o hotelima i pojedinačnim turističkim atrakcijama (spomenici, muzeji, restorani, istorijska mesta, zabavni parkovi, sajmovi, aerodromi i slično). S obzirom da već pišete putopise, mislila sam da bi vam moglo biti zanimljivo da se oprobate i kao autor drugačije vrste pisanja o putovanjima. Moje tekstove, koje sam pisala na engleskom i srpskom jeziku i fotografije koje sam postavila možte pogledati na http://www.trivago.rs/merkat-83141m .

Takođe, pozivam vas i da se pridružite trivagu, preko mog pozivnog linka na http://www.trivago.rs/merkat-83141m (ispod slike merkata se nalazi narandžasto dugme "Postani moj prijatelj na trivagu"). Naravno, možete se registrovati i van moga pozivnog linka, ali onda ne biste bili na mom spisku pozvanih prijatelja, tako da ne bih bila u mogućnosti da pratim vaš rad na trivagu i da vam pružam informacije i pomoć vezano za pravila i način funkcionisanja trivaga, kao i sve ostalo što bi moglo da vas zanima. Za sve aktivnosti na trivagu se dobija i manja suma novca (u početku je to otprilike za pokrivanje dela troškova interneta mesečno) - ali da se odmah razumemo, ovde ne leži mogućnost za neku silnu zaradu. Trivago je samo lep hobi, koji ne košta.

Nadam se da ćemo se uskoro videti na trivagu.

Pozdrav,
merkat

Miloš Bošković је рекао...

Hvala lepo na pozivu!

Nažalost, cilj bloga koji pišem je pre svega popularizacija Erasmus Mundus programa; želeo bih da pomognem što većem broju ljudi da dođe na ovaj kurs. Stoga su teme raznovrsne - nekada pišem o putovanjima, nekada o studiranju, a nekada i o nečemu trećem :) Kao što ste i sami rekli, takvi tekstovi se ne bi baš uklopili u vaš sajt, a sa druge strane, nažalost nemam vremena da pišem još jedan blog.

Inače, pogledao sam Vaš sajt, i jako mi se dopada, definitivno ću ga preporučiti svojim prijateljima!

Pozdrav!