понедељак, 30. новембар 2009.

Ukinuše ih!


Slećem na bečki aerodrom. Vreme odlično. Dolazim da pasoške kontrole. Tras! Pada pasoš na šalter. Novi, crveni. Uzima ga policajac. Otvara ga i počinje da lista. Okreće stranice, vize nema. Gleda me oštro, ja njega još oštrije. Ne može ništa da mi zameri, da mi nađe manu. Pasoš nov, čip unutra, već ga provukao kroz čitač, podaci se poklapaju, na slici sam ja, i ličim na sebe, da. Ne preostaje mu ništa drugo nego da mi pasoš Републике Србије vrati i sa osmehom mi kaže: "Prijatan boravak u Austriji!"

Moćno, a? Jeste, ali to mi se nije dogodilo. Dogodilo mi se nešto slično, ali sam to namerno prpričao u romaniziranoj formi, ubedljivo i paljevinski :)

Zapravo, trebalo je da letim nazad iz Beča za London. Dao sam policajcu pasoš, u kome naravno nema vize, ali ne zato što mi ne treba, nego zato što imam boravišnu dozvolu, koja mi omogućava neograničen boravak u šengen zoni do aprila sledeće godine. Ali tu dozvolu mu nisam dao, samo pasoš. Odmah je reagovao, rekao mi da nemam vizu, i pitao kako sam uopšte ušao bez vize. E, onda sam mu izvadio boravišnu dozvolu, i tu već nije imao šta da mi zameri, i pustio me u avion :)

Hteo sam da vidim kakav je osećaj kada mi ne treba viza za putovanja. Mislim, treba mi boravišna dozvola, koja je u vidu posebne kartice, ali mi bar ne treba ona prava, zalepljena viza...

Ali, eto, javiše danas da mi/nam od 19. decembra neće trebati apsolutno ništa sem pasoša! Ah, divne li vesti! Ja sam iskreno srećan. Naravno, uvek ima onih koji će reći "pa koja mi vajda od toga ako nemam para da putujem?" Ja bih njima poručio da probaju makar za promenu da čašu posmatraju kao upola punu, a ne upola praznu - sviće polako i nama, pa će valjda i prosečan Srbin uskoro moći da priušti da skokne do Budimpešte, Soluna, Beča ili Venecije. Što reče Tadić (svašta on priča, ali ova mu je stvarno na mestu): "Nisu toliko bitna sama putovanja u Evropu, koliko sam osećaj da su ona moguća". Istina. Word.

Mada, verovatno će nas još neko vreme gledati... pa čudno na granični prelazima, obazrivo, sumnjičavo... mada kako i ne bi, imajući u vidu veliki broj naših građani koji će zasigurno iskoristiti ovu povlasticu da nađe neki ilegalan posao u EU... ali dobro, i to će se vremenom smanjiti...

Moja pasoš i "viza"

Inače, imao sam jednu interesantnu situaciju kada sam stigao u Prag, isto na aerodromu. Dam policajcu pasoš i boravišnu, gleda on dokumenta, i to ih poprilično gleda... ko zna šta je mislio... recimo:
"Dooobro, Miloš... Bo... šta god... došao iz Londona... srpski pasoš... španska (!?!) boravišna dozvola?!?! Pa šta on radi u Pragu??? Pasoš deluje kao da nije falsifikat... ova boravišna mi sumnjiva, ček' da je stavim pod ovo svetlo da vi'm... hmmm, deluje ok... ok, šta god..."

A mislim se, kako i da ne delujem sumnjivo - pasoš mi iz jedne zemlje, dolazim iz druge, a boravišna dozvola mi iz treće zemlje! Dobro, bitno da me posle silnog zagledanja dokumenata, pustio da uđem!

Posle ove vesti, još više se aktuelizovala priča o low-cost letovima. Nakon otkazivanja švedskog avio prevoznika (koji inače nije low-cost), izgleda je izvesno da će iz Niša leteti WindJet (bacite pogled na mapu - ima ga Niš!) Malo sam pesimističan što se tiče planiranih linija (Forli, Palermo, Katania), ali daće bog pa da nešto ispadne od toga i na duže staze. Mada, čak i ako ništa ne ispadne od toga, treba da budemo srećno što nam je Sofija relativno blizu, a tamo već ima popriličan izbor low-cost letova, što sa obaranjem viza postaje jako realna alternativa našem i beogradskom aerodromu.

Ono što me mnogo iritira u poslednje vreme su priče o cenama tih letova. Neki misle da je šarena laža (naviknut Srbin na prevaru), i da će sigurno da im naplate boga oca na aerodromu, dok drugi ne znaju šta ulazi u tu minimalnu cenu. Što je najgore, novinari neprestano vrte manje-više istu priču, bez konkretnih odgovora na različita pitanja koja muče prosečnog Srbina. Srećom, novinar "Južnih Vesti" je konačno probio led, i napisao članak koji po mom mišljenju ima najbolji odnos dužina/informativnost! Znači, u poprilično kratkom članku (konkretno, deo "uslovi putovanja") rekao jako, jako mnogo, objasnio dosta toga, i još ubacio relevantne linkove za dodatne informacije. Bravo za Predraga Blagojevića!

Pozdrav!

2 коментара:

Sofka је рекао...

jao milane, zasto se toliko radujes zbog ukidanja viza? jesto lepo ali ne i nesto najbitnije sto kod nas treba da se uradi.
ja vec dve godine zivim van srbije i tek sada mogu da vidim sta je normalna (donekle) drzava. kad zavrsis fakultet nije tesko do posla, ljudi imaju 25 godina i zive sami a ne dozivotno sa roditeljima kao kod nas, imaju kola, putuju...
nezaposlenost je ovde 3%, sada za veme krize je porasla na 8%. zar ne bi trebalo to prvo da srede kod nas a ne vize! i super ukinuli nam vize ali i mojima plate i dalje ne mogu kod mene u posetu!!

Miloš Bošković је рекао...

Nema ovde Milana... :S